Welkom op de Vijfde Etage van Jan's
78-toeren Pakhuis
Je kunt hier
complete (digitaal gefilterde) platen beluisteren uit mijn persoonlijke 78-toerenplaten
collectie. Klik op een platenlabel om naar een
individueel nummer te luisteren.
Black
and tan fantasie (Ellington & Miley)
Duke Ellington
& his Orchestra - HMV B.4869 - 40-3797
Opgenomen
in New York op 3 november 1927. Edward Kennedy
Ellington werd als zoon van een butler geboren op 29
april 1899 in Washington D.C. Hij maakte zijn debuut als
prof in 1916. In het begin van de jaren '20 vertrok hij
met zijn band naar New York. Later in datzelfde decennium
was het trompetist Bubber Miley (mede componist van
'Black and tan fantasy') die de band's beroemde 'jungle
stijl' uitvond. Het was zijn opmerkelijk rauwe
trompetspel dat de aandacht richtte op de platen die de
band vanaf 1927 maakte. Een maand na déze opname opende
Ellington op 4 december in New York's Cotton Club. Hij
bleef daar met z'n band tot 1932 het huisorkest en werd
dusdanig succesvol dat, toen ze in 1933 hun eerste
Europese toernee maakte, ze inmiddels de meest beroemde
jazzband van de wereld waren geworden. De rest is
geschiedenis. Geniet hier van Ellington's stride piano
solo en let op het citaat uit Chopin's ''Dodenmars' aan
het eind van het nummer. Klik op de foto om een
vergroting te zien van de band in de Cotton Club, eind
1927.
My
baby left me (Arthur Crudup)
Elvis Presley - RCA
5/1 G2 WB 1231 - 20 6540
Opgenomen
in RCA Studio's, New York, op 30 januari 1956.Dit is speciaal voor alle Elvis-fans die
zijn hele repertoire van buiten kennen maar nooit gehoord
hebben hoe Elvis oorspronkelijk klonk op een
78-toerenplaat in een jukebox in de jaren '50 (luister
naar het geluid van de grammofoonnaald die in de groeve
valt!). Elvis Aaron Presley(8 januari '35) was begin 1956
nog een opkomende ster. Hij maakte zijn televisiedebuut
in de Dorsey Brothers Show op 28 januari 1956 (zie foto).
Slechts twee dagen later nam hij dit nummer op in 9 takes
in dezelfde opnamesessie als "Blue suede
shoes", tussen 11.00 en 14.00 uur. Hij werd begeleid
door Scotty Moore (gitaar), Bill Black (bas), D.J.
Fontana (drums) en Shorty Long (piano).
Schön,
daß du wieder bei mir bist! - foxtrot (K. u. G.
Wenner/Peter Rebhuhn)
Adolf Steimel m.s.
Tanzorchester und Gesang: Heinz Müller - Odeon O-31682a
- Be 12944
Opgenomen
in Berlijn op 22 september 1941. Regelmatig
ontmoet ik, dankzij 78-toerenplaten, aardige mensen op
het web. Omdat ik over deze plaat niks afwist, plaatste
ik een oproepje op het WWW. Dankzij de vriendelijke
reacties van Georg Richter uit Baden-Baden en Dimitri
Marheineke uit Zevenaarkan ik nu wat meer melden over
Adolf Steimel (Berlijn, 12/10/1907), een muzikant die
aanvankelijk werkte in de confectie en daarnaast wiskunde
studeerde. Maar uiteindelijk won de grote passie: de
muziek. Hij begon zijn muzikale loopbaan als pianist,
arrangeur en vervangend bandleider in diverse orkesten.
Zijn grote kans kreeg hij echter eind '39 toen hij en
Michael Jary opdracht kregen het Odeon-Tanzorchester
nieuw leven in te blazen. Er werden dus met dezelfde
bezetting door twee mannen, twee verschillende orkesten
geformeerd. Steimel's orkest werd snel populair.
Opmerkelijk aan deze opname is dat het orkest toch tamelijk 'swingt', ondanks de
strakke regels in die tijd onder Goebbels
'Reichsmusikkammer'. Het andere bijzondere is de grote
hoeveelheid Nederlands klinkende namen in de bezetting:
Rinis van den Broek, Louis de Haes, Tip Tischelaar, Benny
de Weille, Benny Pauwels en Harry van Dijk. Veel musici die er blijkbaar geen moeite mee hadden om in nazi-Duitsland te werken...
Klaar......over!
(Kees Manders)
Kobus Robijn (zang) met
orkestbegeleiding en het kinderkoor van de filmclub
"De Drie Kruisjes" - Philips AA 17595.2 H - P
17595 H
Opgenomen in Hilversum op 11 april 1956. Een straatschoffie
zingt begin jaren '50 met onvervalst Jordanese tongval
over de alweer verdwenen klaar-over: "Kaasjager heit
tot zijn dienders gezeit: het verkeer heit weinig
heren". H.A.G.J.Kaasjager was van 1945 tot 1956
Amsterdams hoofdcommissaris van politie. Zijn
ambtsperiode liep parallel aan de bloeitijd van de
schoolverkeersbrigadiertjes die op 27 oktober 1947 hun
intrede deden in het hoofdstedelijke straatbeeld. Het was
oorspronkelijk een Amerikaans idee: de 'schoolpatrols',
oudere kinderen die de kleintjes bij het oversteken
helpen. De klaar-overs werden uitgerust met een witte
koppel en een 'spiegelei'. Na 1962 verdwenen de
schoolbrigades langzaam uit het straatbeeld door de komst
van de voetgangerslichten. Kobus Robijn werd vishandelaar in Amstelveen. Klik
op de foto voor meer foto's van commissaris Kaasjager
die, samen met burgemeester d'Ailly, op 27 oktober 1950
de 100ste hoofdstedelijke schoolverkeersbrigade
installeert.
I
know why - fox-trot (from film "Sun Valley
Serenade") (Gordon-Warren)
Glenn Miller and
his Orchestra (with Vocal Refrain) - HMV OA 061246 - B.D.
5720
Opgenomen
op 7 mei 1941.Dit
nummer komt uit de 20th Century-Fox film "Sun Valley
Serenade" waarin de hoofdrollen werden gespeeld door
de beroemde kunstschaatster Sonja Henie en natuurlijk de
Glenn Miller band. De hoofdrol op deze opname is voor
Paula Kelly (1920-1992), leadzangeres van de zanggroep de
Modernaires. Paula's echtgenoot, Hal Dickinson, was de
oprichter/leider van dit gezelschap. Zij kwam bij Miller
en de Modernaires in begin 1941 terecht en zong o.a. de
klassieker (uit dezelfde film) "Chattanooga Choo
Choo". Later dat jaar verliet ze Miller om een
tijdje bij Artie Shaw te gaan zingen. In het midden van
de jaren '40 ging ze terug naar de Modernaires en bleef
daar tot haar 'pensioen' in 1978. Klik hier
voor de originele bladmuziek van "I know why".