Welkom op de Zevende Etage van Jan's
78-toeren Pakhuis
Je kunt hier
complete (digitaal gefilterde) platen beluisteren uit mijn persoonlijke 78-toerenplaten
collectie. Klik op een platenlabel om naar een
individueel nummer te luisteren.
Klik hier om achter elkaar naar alle 5 nummers van deze etage te luisteren in
onderstaande volgorde.
Klik hier om naar alle platen uit het hele Pakhuis te luisteren in de volgorde waarin ze vermeld
staan. (opnames van monologen zijn in deze
speellijst weggelaten).
Rain
(Eugene Ford)
George Fisher and his Kit-Kat Band with the
Three New Yorkers - with Vocal Chorus - Metropole 1004 -
M.17-2
Opgenomen
in Londen, lente 1928. Het zat niet mee info te
vinden over deze leuke plaat, dus klopte ik aan bij een nieuwsgroep
over Britse dancebands. Ik kreeg antwoord van Ned Newitt
uit Leicester, zoon van de originele Kit-cat banjospeler
Nigel Newitt. Van Ned kreeg ik de volgende informatie.
The Kit-Cat Club was één van de meest exclusieve clubs
in het Londense West End na de eerste wereldoorlog. Het
werd dé plek om de late avond door te brengen voor
filmsterren, componisten en schrijvers, en zelfs voor de
Prince of Wales. Orkestleider George Fisher (Fishberg)
(foto) was een Amerikaanse pianist, die een select
groepje van de beste muzikanten van die tijd uit Britse
danceband bij elkaar zocht om in de club te spelen.
Tussen maart 1928 Januari 1929 namen ze bijna 70
plaatkanten op. The Three New Yorkers was écht een
Amerikaans vocaal trio. Na de tweede wereldoorlog werd
Fisher de vaste begeleider van Marlene Dietrich tijdens
haar wereld tournees. Ned Newitt heeft een website over
the Kit-Cat Band gemaakt.
I'm
no angel (Dubois-Ellison-Brooks)
Mae West - avec
accompagnement d'orchestre - Brunswick - LA 33A CA - A
500.349
Opgenomen
in Los Angeles op 3 oktober 1933.Mae
West werd geboren op 17 augustus 1893 in Brooklyn, New
York. Ze leerde de techniek van de comedy als een
kindersterretje in de Vaudeville-theaters. Toen ze ouder
werd, ging ze zelf stukken schrijven. Ze schreef,
produceerde en regisseerde de 1926 Broadway-show
"Sex", waarvoor ze voor obsceniteit werd
aangeklaagd en de gevangenis in draaide. Met Diamond Lil
(1928) werd ze de ster van Broadway en in 1932 tekende ze
een contract met Paramount. Ze groeide snel uit tot een
uiterst controversieel sexsymbool in de VS. Hier zingt ze
het titelnummer uit haar derde film waarin naast haar een
jonge Cary Grant optrad. Over haar zangstijl zei ze
later: "Ik deed het opera-achtige alleen maar om te
laten horen dat ik echt kan zingen, maar ik gaf de
voorkeur aan het half praten van mijn songs, die daardoor
een meer suggestief effect kregen". Toen ze de
filmwereld de rug toekeerde, had ze negen films gemaakt.
Hiervan had ze er zelf vijf geschreven. Ze probeerde in
de jaren '70 nog tevergeefs een comeback te maken. Ze
stierf op 22 november 1980. NB. deze opname vond op kop
af 25 jaar eerder plaats dan mijn geboorte!
Snelle
dans (A. Cfasman)
Orkest onder leiding van A. Cfasman
- Leningrad Fabriek - #3 - 6376/4 - ?-0386 - rocy5289-50
- Ministerie van cultuur van de Soviet Unie
Op 22 april 2001
bracht ik een bezoekje aan Tallinn, hoofdstad van
Estland. Tot 1991 maakte Estland deel uit van de Sovjet
Unie en de sporen van deze geschiedenis zijn nog te
vinden in de talrijke antiekwinkeltjes van dit mooie
middeleeuwse stadje. Deze winkeltjes staan boordevol
Sovjet- en Nazi-relikwieën waarvan vooral de laatste
categorie een nogal schokkende confrontatie oplevert voor
een Nederlander. In één van deze antiekwinkeltjes kocht
ik een stapeltje 78-toerenplaten. De meeste bleken nogal
saaie volksmuziek te bevatten met veel accordeon-klanken,
maar de hier gepresenteerde opname is anders en klinkt
naar jazz! Gene uit Boston, V.S. stuurde mij de volgende info: Alexander Cfasman (Tsfasman) - pianist, dirigent, arrangeur en bandleider was redelijk beroemd in de USSR in zijn tijd (jaren '20-'60). Hij werd geboren op 14 december 1906 in het oosten van de Oekraïne (Zaporizze), als zoon van de lokale kapper. Hij studeerde muziek sinds zijn zevende (viool, daarna piano) en studeerde af aan het conservatorium van Moskou (de klas van Bluemenfield) in het begin van de jaren '20. Zijn eerste band (AMA-Jazz) vormde hij in Moskou in 1926. Ze speelden in grote restaurants, bioscopen (voor de voorstelling) en de prestigieuze tuin van de Hermitage. In 1928 hadden ze hun radiodebuut en volgden er plaatopnamen. Als de jazz minder acceptabel wordt voor het communistische regiem, verandert hij de stijl in een poging om wat van de improvisatie te behouden zonder verboden, of sterker nog, opgepakt te worden. Daar slagen ze goed in. De band viel nooit uit de gratie, maakte flink wat platen in de late jaren '30/begin jaren '40, en uiteindelijk in 1946 werd Tsfasman's band een officieel Staf Orkest van het Federale Radio Comité van de USSR.
Klik hier
voor een
andere prachtige USSR-hoes.
September
Song (Weill, Anderson)
Jo Stafford -
Vocal, with Orchestra conducted by Lloyd Shaffer -
Capitol CAP.1249 - CL.13372
Opgenomen
op 18 oktober 1946. Eén van mijn favoriete
zangeressen die een prachtig lied zingt van één van
mijn favoriete componisten, Kurt Weill. Hij schreef het
met zijn goede vriend Maxwell Anderson voor de show
Knickerbocker Holiday (première New York 19 okt. 1938).
Jo Stafford werd op 12 november 1920 geboren in Coalinga,
bij Fresno in Californië, VS. Zij was één van de meest
populaire zangeressen in de jaren '40 en '50. Terwijl ze
nog op de middelbare school zat, begon ze klassieke
muziek te studeren, met als doel om later een
professionele klassieke sopraan te worden. Na vijf jaar
gaf ze het op en sloot zich aan bij haar twee oudere
zussen die een country-muziek act hadden. Na een tijdje
ging ze op de radio als freelancer aan de slag met de
zeven-persoons vocale groep, the Pied Pipers. In 1939
kwamen ze bij het orkest van Tommy Dorsey en brachten
daarbij de groep terug tot een kwartet. Bij Dorsey had Jo
ook haar eerste solo-successen. Toen de Pipers in 1942
Dorsey verlieten, brak ze al snel door als één van de
grootste sterren van de jaren '40. Ze trouwde met
ex-Dorsey arrangeur Paul Weston, die uiteindelijk haar
muzikale alter ego werd. Tussen een lange rij hits door,
maakte Jo met haar echtgenoot ook een aantal albums onder
de naam "Jonathan and Darlene Edwards", waarin
ze op geniale én ludieke wijze vals- zingende en
spelende amateurs imiteerden. Tegenwoordig brengt Jo een
rustige oude dag door in Los Angeles. Klik hier
voor de foto
met handtekening die ik van Jo Stafford gestuurd kreeg.
I
Taut I Taw a Puddy Tat (Livingston, May)
Mel Blanc - Vocal,
with Music by Billy May - Capitol CAP.6170-1D-1 -
CL.13407
Opgenomen
op 29 juni 1950. Hij werd geboren als Melvin
Jerome Blank op 30 mei 1908 in San Francisco. Mel Blanc
werd bekend als de stem van populaire tekenfilm karakters
zoals Bugs Bunny, Woody Woodpecker, Daffy Duck, Porky
Pig, Tweety Pie, Sylvester en nog veel meer. Hij werd
"De man met de 1000 stemmen" genoemd en zijn
stem werd in de gedaante van de tekenfilmfiguren
onmiddellijk herkend door generaties kinderen, vanaf het
begin van de "Merrie Melodies" tekenfilmpjes
van Warner Bros. Hij begon zijn carrière in de show
business als muzikant en radio-artiest in 1927, toen hij
zong en acteerde in een Portland radio show genaamd
"The Hoot Owls". Zijn eerste Warner Bros.
tekenfilm stemmetje deed hij als dronken stier in de
korte Looney Tunes uit 1937 "Picador Porky".
Volgens de overlevering stotterde de acteur die Porky Pig
in dat filmpje speelde écht. Een paar maanden later nam
Mel de rol over, inclusief het stotteren van de acteur,
terwijl hij gelijkertijd Daffy Duck creëerde. Zijn
laatste tekenfilm bijdrage was aan de populaire
animatie/live action film "Who framed Roger
Rabbit?" uit 1988 waarin hij nog eens al zijn
bekende tekenfilmkarakters de revue liet passeren. Hij
stierf in 1989 in Los Angeles. Op deze opname,
waarop Blanc een duet zingt als het gele vogeltje Tweetie
Pie met Sylvester de Kat, wordt hij begeleid door niemand
minder dan Billy May en zijn band. Tijdens dezelfde
sessie nam het orkest ook nog op met Fanny Brice/Baby
Snooks.